Τιμώντας δύο «ανεξάρτητους» κινηματογραφιστές

 Τιμώντας δύο   «ανεξάρτητοuς»         κινηματογραφιστές

Τo 29o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (17-27 Νοεμβρίου) θα παρουσιάσει φέτος δύο εκπλήξεις στους φίλους του καλού ελληνικού και ευρωπαϊκού κινηματογράφου: ένα αφιέρωμα με όλες τις ταινίες του Νίκου Παναγιωτόπουλου, ως φόρο τιμής στον άδικα χαμένο ταλαντουχο Έλληνα δημιουργό, αλλά και μια επιλογή ταινιών του πολιτικοποιημένου Ιταλού σκηνοθέτη Μάρκο Μπελόκιο. Θα προβάλλει μάλιστα σε αβάν πρεμιέρ και τη νέα ταινία του Μπελόκιο «Sweet Dreams» από το πρόσφατο Φεστιβάλ των Καννών.

*To Πανόραμα τιμά φέτος τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, τον «αναρχικό αριστοκράτη της εικόνας», θέλωντας να αναδείξει το πολύπλευρο έργο του πλέον αντισυμβατικού Έλληνα δημιουργού.

Γεννημένος στη Μυτιλήνη το 1941 και σπουδαγμένος στη Γαλλία Νίκος Παναγιωτόπουλος σεβάστηκε μια αρχή, μια ηθική αξία στη ζωή του και στην τέχνη του. Από την πρώτη του ταινία, τα σαγηνευτικά σουρεάλ «Χρώματα της Ίριδος» το 1974, μέχρι την τελευταία του και περιγελαστική «Κόρη του Ρέμπραντ», το 2015, ο Παναγιωτόπουλος δεν εγκλωβίστηκε ποτέ σε κανένα καλούπι, δεν ακολούθησε ποτέ καμία βολική πατέντα – γύρισε τις ταινίες του, κι έγραψε τα βιβλία του, ακριβώς όπως ήθελε. Ο Παναγιωτόπουλος πέθανε το 2016 επάνω στην διμουργία , στα 74 του χρόνια, προετοιμάζοντας μια ακόμα ταινία. Το τελευταίο του βιβλίο, με τίτλο «Τίποτα», μιλούσε για έναν άνθρωπο που συμφιλιώνεται με το γήρας και τον θάνατο και αναρχικό χιούμορ –ακριβώς όπως και ο ίδιος…

*Ο Μάρκο Μπελόκιο ένας από τους πιο ανήσυχους, αντικομφορμιστές και διανοούμενους σκηνοθέτες της Ιταλίας συνεχίζει να κάνει πολιτικό σινεμά γυρίζοντας ταινίες καταγγελίας. Στο φιλμ του «Εν ονόματι του Πατρός», ο Ιταλός δημιουργός άσκησε κριτική στην Εκκλησία, στον «Βιασμό στην πρώτη σελίδα» περιέλαβε τον Τύπο, ενώ στο «Βία και μοιχεία» τα βέλη του Μπελόκιο είχαν σαν στόχο τον Στρατό…

Το έργο του πλούσιο: Στο «Καλημέρα, Νύχτα» εστιάζει στην απαγωγή και τη δολοφονία, από τις Ερυθρές Ταξιαρχίες, του Άλντο Μόρο, τέως πρωθυπουργού της Ιταλίας και αρχηγού των Χριστιανοδημοκρατών, ενώ το 2009 καταπιάνεται με την «Κρυφή ερωμένη» του Μπενίτο Μουσολίνι (αληθινή ιστορία). Μερικά χρόνια αργότερα η ταινία του «Ωραία Κοιμωμένη» με τους Ιζαμπέλ Ιπέρ και Τόνι Σερβίλο, έκανε αίσθηση, αφουέφερε στην επιφάνεια τη συζήτηση περί ευθανασίας, ανθρωπίνων δικαιωμάτων και του ρόλου της Εκκλησίας.

Ο καθολικισμός, η υποκρισία, η δίψα για εξουσία αλλά και η αληθινή πίστη, μαζί με την παγκοσμιοποίηση και τις αλλαγές στη σημερινή ιταλική (και όχι μόνο) κοινωνία, είναι μερικά από τα θέματα της ταινίας του «Αίμα από το αίμα μου».

H τελευταία του ταινία «Sweet Dreams», που το Πανόραμα θα προβάλλει σε αβαν πρεμιέρ, αποτελεί μια ωδή στην μητρική αγάπη.
Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή του τον Νίνο Φένεκ Μικελίδη, ετοιμάζεται με γρήγορους ρυθμούς να υποδεχτεί και φέτος τους φίλους του καλού κινηματογράφου. Το Πανόραμα συνεχίζει να αναδεικνύει τον ευρωπαϊκό, αλλά και τον ελληνικό κινηματογράφο, σύγχρονο αλλά και παλαιότερο, χωρίς να παραγκωνίζει κινηματογραφίες από τον υπόλοιπο κόσμο. Από τις 17 έως τις 27 Νοεμβρίου, το «Τριανόν» και η «Ααβόρα», θα φιλοξενήσουν αφιερώματα σε σημαντικούς Έλληνες και ξένους δημιουργούς, αβάν πρεμιέρ πολυαναμενόμενων ταινιών, εκδηλώσεις-έκπληξη, συζητήσεις, master-classes και προβολές μικρού μήκους ταινιών σπουδαστών κινηματογραφικών σχολών.